Feb 6, 2016

Byron Bay & Surfers Paradise

10 days to go...

Ärsyttää ihan suunnattomasti miten vähän otin mun parin päivän reissulta kuvia ja ärsyttää, että en jaksanut kantaa mun kameraa melkein ollenkaan mukana. (Onneksi kännykkä oli sentään melkein aina lähettyvillä, joten sain sillä näpsittyä tarvittaessa kuvia...) Mutta mun hostäidin sanoin "välillä on hyvä nauttia elämästä muutenkin kuin vaan kameran linssin läpi". Ja senhän mä teinkin. Jätin kamerat ja kännykän näytöt vähän vähemmälle ja nautin siitä hetkestä ja niiden ihmisten seurasta ketä mun ympärillä silloin olin. "Sometaukoa" helpotti se, että wifi toimi vain hostellin aulassa ja kännykän prepaid liittymän dataa oli vain rajallisesti käytössä (maksan siis mun prepaid liittymästä 40 dollaria kuussa ja saan sillä noin 3GB:n verran dataa. Termiä: rajaton internetti ei tunneta Australiassa haha). Mutta mä selvisin neljä päivää ilman jatkuvaa somettamista ja jatkuvaa netissä roikkumista #soproudofmyself haha!
IMG_2408 image
Byron Baystä löytyi tekemistä ihan joka lähtöön. Oli sukeltamista, surffaamista, golfia, melomista, kajakointia, pyöräilyretkiä, light house trail kävelyitä, opastettuja delfiinien, valaiden ja kilpikonnien katselu kierroksia, laitesukellusta, vaelluesretkiä, laskuvarjohyppy mahdollisuuksia, markkinoita, vilkas yöelämä ja näin shoppailuhulluna voin sanoa, että shoppailumahdollisuudet olivat myös aika hyvät. ;-) Tosin nyt on pitänyt vähän vähentää, että saan edes jotenkin ahdattua mun nykyiset vaatteet ja tavarat kahteen matkalaukkuun.......
image
Ensimmäisenä iltana Byron Bayssä herkuteltiin ribseillä ja ranskalaisilla ja toisena iltana meidän hostellilla oli "all you can eat-BBQ night 10 dollarilla. Oli hyvää ruokaa molempina iltoina! Ruuan jälkeen kahtena iltana peräkkäin lähdettiin pienellä porukalla tsekkaamaan Byronin yöelämä, en pettynyt! Muutenkin koko Byron Bay vaikutti tosi Australialaisten tyyliin laid back cityltä, hippikauppoineen, pikku putiikkeineen, katusoittajineen, pitkä tukkaisiin surffaripoikineen kaikkineen. Ehdottamasti yksi parhaimmista kaupungeista, jossa oon mun Australiassa olon aikana vieraillut ja jos aikaa olisi ollut enemmän niin oisin ilo mielin voinut jäädä sinne vaikka viikoksi tai pariksi.
GOPR1032 image image image
Toinen kahdesta ainoasta julkaisukelpoisesta kuvasta mitä otin Surfers Paradisesta, jonne meidän matka siis jatkui Byron Bayn jälkeen. Surfers Paradise ei ollut ihan sitä mitä odotin. Ainakin Byron Bayhin verrattuna Surfers oli paljon tylsempi ja enemmän kaupunkimaisempi. Hostellikin oli vähemmän kivempi ja likaisempi. Yöelämä oli ihan ookoo, kauppoja ja tekemistä oli myös jonkin verran. Rannat kuitenkin yllättivät jälleen kerran odotukset vaikka ilma oli pilvinen, valkoiset hiekkarannat näyttivät ihan älyttömän ihanilta, mutta en tietenkään niistä saanut otettua kuvia... 
IMG_2415 image
Aina saa jäädä ihmettelemään näitä Australialaisten kaupunkien nimiä ja joidenkin kohdalla saa myös miettiä, että miten ihmeessä ne oikein lausutaan. Eikä tässä vielä ole edes oudoimmat tai hassuimmat nimet joihin oon törmännyt, sillä niitä riittää esim. Woolloomooloo, Mullumbimby, Burrumbuttock, Wonglepong, Bong Bong, Eggs and Bacon Bay, Wee Waa, Upotipotpon and the list goes on..... Koita siinä sitten bussikuskille selitellä turistina suomienkulla, että minne oot matkalla. :D
image
Reissuun lähdin siis viime tiistai aamuna, ostin lentoliput Sydneystä Ballina Byroniin ja sieltä matkustin bussilla Byron Bayhin. Byronissa vietettiin kaksi yötä, kolme päivää. Mun kaverit olivat saapuneet sinne mua pari päivää aikasemmin. Byronin jälkeen hypättiin aamupäivällä taas bussiin ja noin kahden tunnin päästä saavuttiin Gold Coastin Surfers Paradiseen, jossa oltiin yksi yö, kaksi päivää. Perjantaina päivällä lensin takaisin Gold Coastilta Sydneeyn. Lentäminen Australiassa sisäisesti on mun mielestä ainakin tosi edullista ja matkat taittuivat paljon nopeammin ja helpommin, joten sen takia valitsin lentämisen bussien / junan /autoilun sijasta. Mun lennot Sydney-Ballina ja Gold Coast-Sydney maksoi yhteensä 150 dollaria eli noin 100 euroa ja matkustusaika oli varmaan noin 10 kertaa lyhyempi. :D
IMG_2413 image
Kyllä siinä väkisinkin vähän pelästyy kun on hostellin takapihalla chillisti syömässä grilliruokaa ja tälläinen pieni otus kävelee ohi. Byron Bayn hostellin takapihalta näitä löytyi kaksin kappalein milloin missäkin kivillä ottamassa aurinkoa tai tuoleilta ihmettelemässä hostellin menoa. Tämä kyseinen oli suunnilleen mun käsivarran pituinen (toinen näistä iguaaneista (?) oli reilusti vielä mun käsivartta pidempi), mutta kuulemma ihan vaarattomia.. :D Oli muuten tosi uteliaita kavereita ja uskalsi tulla yllättävänkin lähelle vaikkakin ne oli aika säikkyjä jos yritti koittaa silitellä. 
image
Hostelliöistä, väsymyksestä, aamuun asti venyneistä illoista, ötököistä, ällöttävistä suihkuista ja kaikesta ehkä ei niin kivasta huolimatta sain nauttia huolettomasta elämästä, syödä jäätelöä aamupalaksi, uida virkistävässä merivedessä korkeissa aalloissa, ottaa aurinkoa valkoisella hiekalla kilometrien pituisilla rannoilla, sain uusia Facebook kavereita ympäri maailmaa ja pitää hauskaa vanhojen kavereiden kanssa joille mun piti sanoa Surfers Paradisessä hyvästit heidän jatkaessa matkaa kohti Pohjois-Australiaa.

Jälleen kerran olen yhtä kokemusta rikkaampi. Ja vaikka en tykkää "backpacker" elämästä ollenkaan (juurikin näiden hostellien likaisuuden ja hämähäkkien jne takia hehe) en voisi olla ylpeämpi itsestäni ja onnellisempi siitä, että hostäitini pienellä painostuksella otin ja käytin tilaisuuteni hyväksi ja lähdin reppureissaamaan muutamaksi päiväksi. 

No comments:

Post a Comment