Nov 20, 2015

Mount Ashby & Southern Highland wineries

Viime postauksessa (Down by the farm click!) kirjoitin mun viikonlopusta mun hostfamilyn farmilla Wingellossa. Samalla reissulla pääsin ensimmäistä kertaa käymään parilla viinitilalla maistelemassa paikallisia viinejä. Pakko myöntää, että ennen kuin saavuin Australiaan en todellakaan ollut mikään viinin ystävä. Se maku ei vaan jotenkin napannut. Mutta kun muutin mun toiseen eli nykyiseen hostfamilyyn äkkiä huomasin, että täällä on tapana juoda viinilasi tai kaksi pari kertaa viikossa päivällisen kanssa tai ihan muuten vaan. Alussa en "kehdannut" kieltäytyä kun mulle tarjottiin viiniä,  jotenka minä kilttinä tyttönä vaan vastasin kyllä jokaiselle viinilasilliselle. Mutta pikkuhiljaa oon alkanut tykkäämään viinin mausta enemmän ja enemmän. Ja nyt oonkin jo ihan vanha konkari haha! Mutta kyllä mä silti jos mulle tarjotaan vaihtoehdoksi viiniä tai siideriä niin taidan kuitenkin valita sen tutun ja turvallisen siiderin. :D
IMG_1421 IMG_1445 IMG_1431
Ensimmäiselle viinitilalle, Mount Ashby Estate, ajettiin pitkää korkeiden lehtipuiden koristamaa hiekkatietä. Oikealla puolella näkyi mustavalkopilkullisia lehmiä ja vasemmalla vihreää nurmikkoa. Ruoho, puut ja kasvit olivat ihan kirkkaan vihreitä. Sää oli pilvinen ja näytti siltä, että alkaisi satamaan hetkenä minä hyvänsä, mutta onneksi säästyttiin sateelta. Auto parkkiin ja astuttiin ulos ja edessä näkyi pienehkön näköinen rakennus ja oikealla puolella punainen antiikkimyymälä. Ekat fiilikset olivat vähän "tässäkö se nyt on", mutta yllätyin jälleen kerran positiivisesti. Lattiasta kattoon pienintä yksityiskohtaa myöten koko paikka oli sisustettu ihan älyttömän kauniisti. Jos vain aika ja kaksi kirkuvaa lasta olisivat sen sallineet niin olisin voinut viettää monta tuntia vain ottaen kuvia kaikista kauniista pikkujutuista ja maisemista. Viinitilan omistajatkin olivat ihanan sympaattisia, rentoja ja omistautuneita työlleen. Ehdottomasti jos tilaisuus tulee niin haluaisin vielä kerran käydän tuolla! Ja olihan se viinikin hyvää. ;-)
IMG_1444 IMG_1439_2 IMG_1460 IMG_1455 IMG_1466 IMG_1457 IMG_1440 IMG_1441 IMG_1462_2 IMG_1459 IMG_1464
Pienen maisemakierroksen jälkeen saavuttiin päivän toiselle viinitilalle, Southern Highland Wines, joka heti alkuun vaikutti ihan erilaiselta paikalta kuin ensimmäinen viinitila. Heti huomasi myös sen, että kyseessä oli vähän "tunnetumpi" viinitila. Ympärillä näkyi pelkästään isoja kauniin vihreitä viinirypälepeltoja. Samalla kun maisteltiin paikallisia puna- ja valkoviinejä yksi paikanomistajista kertoi meille vähän viinintekoprosessista, miten viiniä kuuluu maistella ja mitä makuja tulee esiin eri viineistä. Viininmaistelusta en tiedä paljoakaan, mutta nyt oon taas vähän fiksumpi! Tärkeintä on kuitenkin näyttää siltä että tietää mitä on tekemässä, eikö? :D
IMG_1479 IMG_1483 IMG_1476 IMG_1485 IMG_1481 IMG_1489
Henkilökohtaisesti Mount Ashbyn viinitila eli ensimmäinen viinitila, jossa käytiin iski muhun paremmin sen atmosfäärin ja sisustuksen takia. Lemppariviiniksi osoittautui Mount Ashbyn 2014 Petit Rouge Rose wine. Taivaallisen hyvääääää. Nyt on taas yksi juttu yliviivattu mun "Aussie bucket listiltä" jee! Aussie bucket lististä puheenollen, siitä saisi aika kivan postauksen aikaiseksi, jos teitä mun lukijoita kiinnostaa? :-)

2 comments:

  1. Oi kuulostaapa kivalta! :)
    Ja ehdottomasti kiinnostaa Aussie bucket list -postaus!

    ReplyDelete
  2. ehdottomasti kiinnostais toi aussie bucket list!

    ReplyDelete