Aug 9, 2015

1st week, done

Tasan viikko sitten minä ja mun (melkein mun koko) elämä matkalaukkuihin pakattuina saavuimme Sydneyyn. Pienestä hämmennyksestä, hätääntymisestä ja lentokenttäpoliisien puhelimien lainaamisesta huolimatta minä ja mun uusi perhe löysimme toisemme älyttömän kokoiselta lentokentältä ihmisjoukon seasta. Mua vastassa oli hostfamilyn isä ja nuorin tyttö S. Hostfamilyn tytöt S (nuorempi) ja C (vanhempi) olivat tehneet mulle ihanan tervetulokyltin, joka kyllä teki semmosen olon mulle, että olen oikeasti tervetullut tähän perheeseen. Automatka lentokentältä kotiin sujui kivasti! S puhui ja kertoi auton takapenkillä kaikkea maan ja taivaan väliltä koulusta, unelmakenkiin ja lempparikauppoihin. Välillä hostisä keskeytti ja käski "puhuvankoneen" eli S:n olevan hiljaa, koska oletti mun olevan väsynyt ja etten jaksaisi kuunnella taukoamatta puhuvan 10 vuotiaan juttuja. :D Mutta mun mielestä se oli kivaa, että S kertoi kaikennäköistä ja kyseli kysymyksiä suomesta ja asioista mistä mä tykkäisin. Siitä tuli hyvä fiilis. Tosi hyvä fiilis. Kun päästiin kotiin, hostäiti, C, ja perheen kaksi kissaa, Archie ja Pixie otti mut halauksin vastaan. Seuraavana vuorossa oli talokierros ja hetken lepotauko. Talo on tooosi iso, kaks kerroksinen, hyvällä alueella, rajaton toimiva wifi (!) ja mun huone on isompi kuin kotisuomessa haha. Noin 30 metrin päässä kotiovesta on tenniskenttä, uima-allas, sauna, kuntosali ja squashkenttä vapaasti käytettävissä, kelpaa!!!!! Etenkin uima-allas houkuttelee kun kuumat kesäkelit saapuvat tänne tämän kuun lopulla. Can't wait! Tällä hetkellä Australiassa on siis talvi. Talvi eli +15-20 astetta, paitsi aamuisin ja iltaisin lämpötila tippuu alle 10 asteeseen. Nyt te kaikki varmaan miettitte, että "siellähän onkin sitten aika lämmin" tai että "eihän tota voi edes talveksi kutsua". Näin mäkin ajattelin ennen kuin saavuin tänne. Öisin nukun kahden peiton alla, pitkäthousut- ja kahdet sukat jalassa, pitkähihainen paita ja huppari päällä - silti kylmä. Uskokaa tai älkää, mutta Uggien ja lämpimän tikkitakin mukaan ottaminen oli viisaampia päätöksiä mitä tein pakkaamisen suhteen. :D 

image
#artsycat ja ihana aamuinen maisema kotiovelta

Mun saapumispäivänä sunnuntaina, lähdettiin illemmalla käymään perheen kanssa läheisellä Manly beachillä kävelemässä. S ja C halusivat myös ehdottomasti käydä hakemassa yogurttijätskit, enkä minäkään voinut kieltäytyä. Siinä nautiskeltiin meijän yogujätskeistä ja katseltiin ohi meneviä ihmisiä ja upeaa rantamaisemaa. Käytiin myös tyttöjen kanssa etsimässä meritähtiä, joita löydettiinkin kymmeniä! Hassua jotenkin miten rannasta näin lähellä kotia voi löytyä rapuja ja kirkasta vettä ja meritähtiä ja surffaripoikia ja ..... Käytiin samalla pyörähtämässä parissa tyttöjen lempparikaupassa kun ne sijaitsi ihan muutaman sadan metrin päässä rannasta. Shoppailumahdollisuudet näytti aika hyvältä täytyy sanoa. ;-)

IMG_0016

Heti maanantaina herätyskello soi 15 yli seiska, rättiväsyneenä ja aikaerosta kärsivänä odotin innolla mitä päivä tuo tullessaan. Hostäiti näytti mulle kaikkia perusjuttuja ja mistä löytyy lautaset ja lasit ja jääkaappi ja jne. Aika nopsaa pääsin kärryille miten hommat hoidetaan. Puol ysiltä lähdettiin hostäidin kanssa viemään S ja C kouluun, jonne kesti autolla ajaa n. 10 min riippuen ruuhkasta ja sieltä takaisin kotiin. Sen jälkeen pääsin ensimmäistä kertaa ajamaan autolla, väärällä puolella liikennettä. Hostäidillä oli kiire kun oli lähdössä työmatkalle, joten mun piti mennä ajamaan autolla yksin. Väärällä puolella liikennettä. Yksin. Iiks. Aluksi jännitti ja ajoin pari kertaa ympäri kotialuetta, mutta äkkiä sen oppii! Aivan turhaa jännitin sitä, miten vaihteiden vaihtaminen ja kaikki muu onnistuu vasemmalla kädellä. Toisinaan välillä tulee vieläkin hetkiä / paniikki, jolloin oikea käsi yrittää epätoivoisesti etsiä vaihdekeppiä ikkunan puolelta... Mutta se kuuluu asiaan! 

image
Perjantaina tilattiin take-away kiinalaista kilsan päässä olevasta ravintolasta namia

Mun työpäivät on yleensä ma-pe 07:00-10:00 ja 16:00-18:00 ja muina aikoina mulla on vapaata omaa aikaa. Ensimmäinen viikko sujui mukavasti vähän pyykkiä pestessä, siistimisessä, lunch boksien täyttämisessä, ruuanlaittamisella ja autolla ajellessa koti - koulu - koti välillä. Joinakin iltoina myös S:n ja C:n harrastuksiin joita ovat: silks (= niitä esim. sirkuksessa olevia tyttöjä ja poikia jotka taiteilevat ja tekevät temppuja "verhoissa" ?!?! miksi niitä kutsutaan tietääkö kukaan :D?), netball (= koripallon tapainen laji), uinti ja cheerleading. Työaikojen välissä kävin ahkerasti läpi lähellä olevat kauppakeskukset. ;D Aloitin mun kauppakeskus kierroksen lähimpänä olevasta (noin 10 min matka autolla) ja päätin mun kierroksen perjantaihin jolloin kävin eräässä Outletissa, jonne oli reilu 30 min ajomatka. Yhteensä kävin siis viitenä päivänä viidessä eri kauppakeskuksessa. :D Hehheh, mitäs muutakaan tekemistä onkaan kuin shoppailla?????? Ajattelin kuitenkin tästä eteenpäin käyttää rahaa vähän maltillisemmin ja jopa säästää (uusiin kenkiin x2, suoristusrautaan ja kameraan) rahaa! Saa nähdä miten onnistuu kun noi kauppakeskukset on jotain niin mahtavaa ja suurta verrattuna Turun Skansseihin ja Myllyihin. Voisin tehdä jonkin näköisen ostospostauksen ekoista ostoksista jos kiinnostaa? Ja kertoa ehkä myös jotenkuten samalla hintatasosta täällä?

IMG_0020

Ensi viikolla suunnilleen samat rutiinit, kuskaamista kouluun, kotiin ja harrastuksiin, mahdollisesti ruuanlaittoa ja leipomista (tällä viikollakin muuten leivottiin tiistaina brownieseja ja perjantaina C:n kanssa salaa kertomatta kenellekkään nutella lettuja nam!), pyykkejä, siivoomista ja ainiin! Tapaan ehkä myös lähistöllä asuvan Canadalaisen au pairin. En tiedä vielä mikä päivä treffataan ja missä, mutta hän ei ollut päässyt vielä kauppakeskuksissa käymään niin saattaa olla, että kauppakeskuskierros jatkuu taas.. Toivottavasti mun säästämisprojekti ei nyt kaadu tähän. :( 
Kuullaan taas, moimoi!

3 comments:

  1. Ostospostaus ois tosi kiva! :)

    ReplyDelete
  2. Toi lentokentällä hukkaantuminen on erittäin tuttu tunne, nimim. olin noin viikko sitten samassa tilantessa Heathrown kentällä Lontoossa :D Loppu hyvin kaikki hyvin kuitenkin myös täällä.

    Sun eka viikko kuulostaa kyllä mahtavalta, toivottavasti viihdyt siellä myös jatkossa (: Ja mun säästämisvinkki (ihan toimivaksi osoittautunut) on se, että päätän etukäteen kuinka paljon rahaa saa mennä, ja otan tasan sen verran mukaan - ei vain pysty tuhlaamaan enempää. Kannattaa kokeilla jos oikeesti haluat säästää :D

    ReplyDelete