May 28, 2015

What's next?

"Mitä aiot tehdä kun koulut loppuu?" 
"Mihin kouluun aiot hakea kun valmistut?" 
"Mitä sä haluaisit tehdä isona?"
"Mikä on sun unelma-ammatti?"

Näiltä kysymyksiltä ei lukiosta tai ammattikoulusta (tai yläasteelta) valmistuva voi vaan välttyä. Perhe, sukulaiset, kaverit, serkut, tutut, ihan kaikki kyselee tulevaisuuden suunnitelmista jo ala-asteelta lähtien. Ja onhan se stressaavaa varsinkin silloin jos ei ole mitään hajua mitä haluaa tehdä aikuisena tai jos ei tiedä minne tai mitä haluaisi lähteä opiskelemaan. Vaihtoehtoja kun on tuhansia. Ylä-asteen jälkeen kun yhteishaku prosessit oli tehty, niin mun seuraava askel ja suunta oli lukio. Lukio on ainakin mun mielestä hyvä vaihtoehto niille, jotka eivät tiedä mitä tehdä tai mille alalle hakea ammattikouluun. Myös minä olin yksi niistä tietämättömistä noin kolme vuotta sitten. Lukioon meneminen oli kyllä yksi mun parhaista päätöksistä vaikka se ei aina tuntunut siltä varsinkaan koeviikoilla, ylioppilaskirjoitusten aikana tai silloin kuin kaikenmaailman koulujutut ja lukiotouhut painoi päälle. Loppujen lopuksi kuitenkin oon todella tyytyväinen, että valitsin lukion ammattikoulun sijasta.

IMG_9003
Nyt on lukio käyty ja ylioppilaslakki odottaa päähän pistämistä. Mitä seuraavaksi? Pitkäaikasena unelmanani on ollut ulkomaille opiskelemaan lähteminen. Amerikka on aina kiinnostanut minua maana, kulttuurisesti ja oikeastaan ihan joka alueelta. Siellä onkin tullut käytyä jo kolme kertaa, toivottavasti pääsisin siellä vielä muutaman kerran käymään! Ainoa miinus puoli Amerikassa on näin koulutukseen liittyen niin hurjan kokoiset lukukausi maksut. Lukukausi maksut voivat helposti maksaa kymmeniätuhansia vuodessa. Ei mikään ihan pikku raha. Se onkin lähinnä ainoa este miksi mun pitkäaikainen unelma saattaa jäädä pelkästään unelmoinnin tasolle. Mutta onhan muitakin maita missä on hyvät opiskelu mahdollisuudet esim. Euroopassa monia kaupunkeja, Iso Britannia,... Liikaa vaihtoehtoja!

image
Mutta miks pitäis lähtee maailmalle opiskelemaan ja maksaa kalliita maksuja kun opiskelu suomessa on ilmaista? Kaikilla on elämässään asioita joita haluaa tehdä / nähdä / toteuttaa. Minä haluan nähdä paljon maailmaa, kokea paljon uusia asioita, tavata paljon erilaisia ihmisiä. Maailmassa on niin paljon hienoja asioita, kukaan ei tule ikinä näkemään niitä kaikkia. Minä haluan ainakin yrittää! Se on tavoitteeni. Suomen yliopistojen ja korkeakoulujen yhteishaussa hain kuitenkin yhteen yliopistoon ja kolmeen korkeakouluun, yhteenkään en päässyt, mutta en anna sen lannistaa itseäni! En olisi olettanutkaan, että heti ensimmäisellä yrittämällä pääsisin sisään.

Tulipas taas pitkästä pitkästä aikaa kirjoitettua vähä omia fiiliksiä ja sen sellaista. Omat  lakkiaiset ja ylioppilasjuhlat lähestyvät kovaa vauhtia ja valmisteluita on vielä jäljellä jonkinverran. Pakko sanoa, että tuleva lauantai päivä jännittää vähän enemmän kuin vähän..... Pidetään peukut pystyssä!


No comments:

Post a Comment