Sep 29, 2014

Thoughts: Stu(dying) and future

Kesän loputtua mulla lähti käyntiin lukion viimeinen vuosi eli kolmas vuosi. Tosi hassua ajatella, että lukion jälkeen mulla on kaikki "pakolliset" koulut takana. Vaikka eihän ylä-asteen jälkeen ole pakko mennä opiskelemaan mihinkään, mutta mulla oli selkeät kaksi ajatusta mun vaihtoehdoista: lukio tai ammattikoulu. Niiden jälkeen pitäis ajatella jatko-opiskelua ja ammattia jonka parissa haluan isona "aikuisena" tehdä töitä. (Tai oonhan mä nytkin jo aika iso ja melkein aikuinen sillä yhden päivän päästä aka huomenna mä täytän 18 eli sitten oon täysikäinen eli vähän niinkuin aikuinen. :D (Vaikkei musta ehkä henkisesti tule aikuista varmaan ikinä niin ainakin fyysisesti, haha niinkuin mun kaveritkin mulle sanoo.. :D) Pelottavaa ja outoa ajatella, että huomisesta lähtien mulla on vapaus ja oikeus tehdä melkein mitä vaan. Mutta samalla kun vapaus kasvaa niin kasvaa myös vastuukin...

Fotor0911203729

Mutta anyways takaisin aiheeseen.. Oon oikeastaan tiennyt jo aika nuoresta tytöstä asti mikä haluaisin olla isona. Mun suurena haaveena on jo pitkään ollut sisustusarkkitehdin ura. Se vaan jotenkin on niin mua. Suunnitella ja sisustaa huoneita, asuntoja, taloja, toimistoja, aivan kaikkea! ... ♥ Lähin sisustusarkkitehdin koulutuspaikka löytyy Espoosta, Aalto-yliopistosta. Sinne on kuulemma tosi vaikea päästä. Viime vuonna eli 2013 Aalto-yliopistoon hakijoita sisustusarkkitehtuuri ja huonekalusuunnittelu alalle oli 250, joista vain 12 hyväksyttiin opiskelemaan kyseista alaa. Apua. Pelkästään ajattelu tuo kylmät väreet pintaan. Aalto-yliopisto onkin Suomessa ainoa koulu, jossa suoranaisesti sisustusarkkitehdiksi voi opiskella. Kaluste- ja sisustussuunnitelua voi opiskella Hämeen ammattikorkeakoulussa, mutta se on vähän erilaista kuin sisustusarkkitehtuuri, mutta kuitenkin vähän sinnepäin! 

Suomessa opiskelu yliopistoon ja korkeakouluihin asti on täysin ilmaista. Paitsi yleensä kirjat ja muut pitää itse ostaa ja hankkia, mutta se ei ole mitään verrattuna siihen jos itse koulussa käymisestä pitäisi maksaa. Lisäksi yliopistoissa ja ammattikorkeakouluissa opiskelevat ovat oikeutettuja hakemaan opintotukea ja opintolainaa opiskelujen ajaksi. Helppoa ja puol-ilmaista! Kun taas ulkomailla opiskelu esim. Amerikassa voi maksaa monia satoja ja tuhansia euroja, mutta siellä se opiskelukin on hieman erilaista kuin täällä Suomessa. Kuitenkaan ulkomailla  (mahdollisesti Amerikassa) opiskelua en ole täysin pois sulkenut jatko-opiskelusuunnitelmistani. Olishan se ihan superhienoa opiskella ulkomailla ja saada sitä kautta opiskelu- ja työkokemusta ja muutenkin kokemusta elämää varten. 

Mun elämäni ensimmäiset ylioppilaskirjoitukset on onneksi jo takana. Kirjoitin siis viime keskiviikkona lyhyen matematiikan. Matikkaa olin lukenut / treenaillut / laskenut jo melkein kesäloman alusta asti eli läpi pitäis ainakin kirjoituksista (toivottavasti) päästä haha. Oon aina ollut matikassa vähän krhm huono, mutta saa nähdä! Alustavien tulosten itseasiassa pitäis tulla ihan näinä päivinä! Kirjoitukset ihan kokemuksena oli aika jännittävä paikka... (Lue lisää täältä!)


Päivä päivältä oon lähempänä aikuisuutta, itsenäisyyttä ja kaikkea sitä mitä koko maailmalla on mulle antaa. Kaikki mitä mä oon mun tulevaisuutta varten suunnitellut ja haaveillut, mun unelmat ja kaikki voi vielä muuttua. Ei sitä koskaan tiedä. Mutta sen tiedän, että mitä ikinä mä haluankaan mun elämässä tehdä ja saavuttaa niin se on mahdollista. Kukaan tai mikään ei pysty estämään mua jos mä oikeasti vaan luotan ja uskon itteeni täysillä. Aina. (Pitäkää tekin toi mielessä!)

#deepandstuff #impossibleisnothing #believebeginbecome #ifyouwantitgetit #dontcarewhattheysayjustdoyourthing

Pakko vielä kiittää ja mainita Pihlan-blogi, josta sain inspiraatiota tähän postaukseen! Pihlan blogin voit tsekata tästä ja suoraan samantyylisen aiheen postaukseen pääset tästä

1 comment:

  1. voi että miten ihana postaus, uskon että saat unelmas toteutettua jos jaksat tehdä vaan paljon töitä niiden eteen! :) ei vitsi piristit mun iltaa sillä et oot saannu inpistä tosta mun tekstistä! ♡

    ReplyDelete